Edebiyat Öğretmeni.net Forum Arşivi
Kasım 25, 2014, 03:33:59 ÖÖ *
Merhaba, Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya üye olun.

Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz
Duyurular: Değerli üyelerimiz aşağıdaki bağlantıya tıklayarak lütfen e-posta grubumuza üye olun, sitemizdeki en son gelişmelerden, haberdar olun.
http://www.xn--edebiyatgretmeni-twb.net/e-mail_grubu.htm
 
   Ana Sayfa   Yardım Ara Giriş Yap Kayıt  
Sayfa: [1] 2 3
  Yazdır  
Gönderen Konu: Konu ve Tema Farkı  (Okunma Sayısı 36207 defa)
gülzâr
Newbie
*
Mesaj Sayısı: 11


Üyelik Bilgileri
« : Kasım 11, 2006, 09:09:41 ÖS »

Konu-tema ayrımı konusunda ne düşünüyorsunuz arkadaşlar.Ben konuyu daha genel temayı da konunun sınırlandırılmış şekli olarak biliyordum.Ancak dil ve anlatım 10. sınıf kitabında bunun tam tersini söylüyor.Konu,temanın somutlaştırılmış şeklidir diyor.
« Son Düzenleme: Şubat 15, 2007, 02:36:44 ÖS Gönderen: ahmet » Logged

Katreyiz âlemde;lâkin dilde derya olmuşuz.
akem
Newbie
*
Mesaj Sayısı: 0


Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #1 : Kasım 11, 2006, 10:52:14 ÖS »

merhaba... Tema mesela vatansa konu vatan sevgisi veya tema anne ise konu anne sevgisi olabilir. Yani tema daha genel, konu onun sınırlandırılmış bir parçasıdır.
Logged
esreftaner
Newbie
*
Mesaj Sayısı: 1


Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #2 : Kasım 12, 2006, 12:15:28 ÖÖ »

Ben aksini düşünüyorum. konu daha genel tema ise daha sınırlandırılmış konudur. ama 10. sınıf dil ve anlatım dersinde tam tersi söyleniyor. ayrıca şunu da belirteyim ki ders kitapları çok kötü hazırlanmış. geçen yıl ki şerif aktaşın türk edebiyatı kitabı çok iyiydi. bu sene de onlar hazırlasaydılar ya!
Logged
oguz
Newbie
*
Mesaj Sayısı: 14



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #3 : Kasım 12, 2006, 01:36:51 ÖÖ »

Şerif AKTAŞ'ın kitabı tam bir hayal kırıklığıydı. Tamamen ticari kazanç güdülerek el çabukluğuyla daha müfredat tam olarak hazırlanmadan çıkmış bir kitap. Müfredatı hazırlayanların bile bu kitaptan haberi olmadığını ve de kitabı kesinlikle beğenmediklerini biliyor muydunuz. Geçen seneki kitabı beğenen arkadaşa soruyorum o kitabın beğendiğiniz yönü aslında tamamen bomboş oluşu mu yoksa kitapta yazılanlardan hiçbirşey anlamamış oluşunuz mu? Kitapta anlatılanları siz anladınız mı ki öğrencilere de bişeyler anlatmış olasınız. Bazen öğrenciler için gerçekten üzülüyorum. Bazıları gerçekten çok bahtsız olabiliyorlar ...
Logged
rezdarxelili
Newbie
*
Mesaj Sayısı: 33



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #4 : Kasım 12, 2006, 09:44:32 ÖÖ »

konu metnin bize neyden bahssteğidir. bir cümle de olabilir. fakat  tema anaduyfuyu, üzerinde yoğunlaşılan duyguyu ifade eder.

Konuyu bir cümleyle ifade edebiliriz yalnız temayı bir cümleyle değil, çünkü üzerinde yoğunlaşılan kavram olduğu için ...

Temayı da daha çok şiirde ararız.(yalnız sadece şiir demiyorum.)
Logged
esreftaner
Newbie
*
Mesaj Sayısı: 1


Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #5 : Kasım 12, 2006, 10:05:36 ÖÖ »

Aslında ben de geçen yıl Şerif Aktaş' ın kitabını beğenmiyordum;ama bu seneki kitabı görünce...Şerif Aktaş'ın kitabının beğendiğim yönü; metinlerden ve etkinliklerden önce çok geniş bir şekilde konunun anlatılmasıydı. Sizce bu yeni müfradat düz liselerde uygulanabilir mi? 30-40 kişilik sınıflarda, belki daha fazla, etkinliklerin hepsi yapılabilir mi? Sınıfta münazara ya da panel yaptınız mı? Okulunda projeksiyon aleti olmayanlar slaytlı nasıl ders anlatacak. Bana göre bu yeni müfredat özel okul ortamları(5-10 kişik sınıflar) düşünülerek hazırlanmış.
« Son Düzenleme: Kasım 12, 2006, 12:06:47 ÖS Gönderen: esreftaner » Logged
gülzâr
Newbie
*
Mesaj Sayısı: 11


Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #6 : Kasım 12, 2006, 11:15:44 ÖÖ »

Gerçekten yeni müfredatı uygulamakta çok zorlanıyorum.Özellikle 9.sınıflarda soyut düşünme yeteneği daha yeni gelişecek olan çocuklar bir anda yoğun  bir programla karşı karşıyalar.Kitap okumuyorlar,muhakeme yetenekleri yok.Biraz basitten başlamalıydı bence.Şiirde ahenk-yapı konusunda mutlaka bilgi vermek gerekiyor yoksa etkinlikler yapılacak gibi değil.
Logged

Katreyiz âlemde;lâkin dilde derya olmuşuz.
oguz
Newbie
*
Mesaj Sayısı: 14



Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #7 : Kasım 12, 2006, 11:22:43 ÖÖ »

Arkadaşlar özellikle birinci sınıflarda dersi işlerken öğrencilerin önceden işlencek konuları bildiğini varsayacağız ve dersi ona göre işleyeceğiz. Ben de düz lisedeyim öğrencilerin yetersiz oldukları bir gerçek. Ama 1 sınıfta amaç öğrencilere genel bir anlama anlatma yetisi kazandırmakla birlikte alanları onlara tanıtmak.Ayrıca her etkinliği işlemek zorunda değiliz.Kitaplar gerçekten mükemmel, etkinlikleri de çok beğendim. İlk yıl olduğu için bizim de öğrencilerin de zorlanıyor olması doğal gibi geliyor bana.
Logged
edibece
Newbie
*
Mesaj Sayısı: 0


Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #8 : Kasım 12, 2006, 04:53:51 ÖS »

     Tema, evrenseldir,geneldir, bir iki sözcükten oluşur; konu temanın sınırlandırılmış halidir.Konuda sanatçının yorumunu,bakış açısını,öznel tavrını görürüz.
     Genel olarak ben kitabı beğendim; ancak yeni sisteme geçilmeden önce öğretmenlere bir seminer verilseydi eminim ki dersleri işlerken çok daha başarılı olacaktık. Maalesef bu seneki öğrencilerimiz deneme tahtamız oldu.
Logged
ada
Newbie
*
Mesaj Sayısı: 1


Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #9 : Kasım 12, 2006, 06:13:13 ÖS »

TEMA ana duygu demek değil mi? Öyleyse vatan ya da annenin neresinde duygu var? Kitaptan dolayı inanmadığım şeyleri öğrencilerime öğretmek zorunda kalıyorum...
Logged
Yusuf Kenan
Administrator
Newbie
*****
Mesaj Sayısı: 15


Üyelik Bilgileri WWW
« Yanıtla #10 : Kasım 12, 2006, 06:43:17 ÖS »

Arkadaşlar konu genel, tema özedir. Yani "ölüm" konuysa "ölüm korkusu" temadır.

saygılar
Logged
kzoroglu
Newbie
*
Mesaj Sayısı: 11


Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #11 : Kasım 13, 2006, 12:26:39 ÖÖ »

ders kitabı bu konuyu çok güzel işlemiş aynı şekilde kullanılmalı diyorum
Logged
aytoldı
Ziyaretçi
« Yanıtla #12 : Kasım 13, 2006, 05:05:22 ÖS »

ders kitabı bu konuyu çok güzel işlemiş aynı şekilde kullanılmalı diyorum

Katılıyorum,

Daha önceden bu iki kavramı birbirinden kesin çizgilerle ayırmaz, "tema"yı şiir için, "konu"yu da düz yazı için kullanırdım. Açıkçası bu ikisini kesin çizgilerle ayıran bir tanım ya da tasnifle de karşılaşmamıştım.

Şimdi önümüzde bulunan ve de müfredata girmiş bir tanım var. "Tema sınırlandırılıp somutlaştırılarak konu haline getirilir."

Müfrdat henüz yeni, belki uzun yıllar değişmeyecek. Gelin müfredattaki bu tanımı benimseyip aynen uygulayalım. Biz benimseyip anlatmazsak ortada yine farklı görüşler dolaşacak.

Kaldı ki biz bu tanıma katılalım ya da katılmayalım, ders kitabında yazan bu.

Bunu biz sahiplenmezsek "kuralı koymak (uygun ya da değil) " yine "dershanelere" düşer. Dershaneler sahiplenir.

Müfredata göre "sevgi" bir tema, "anne sevgisi, vatan sevgisi" vb. birer konudur. Ben bu tasnifi uygun buluyorum. Uygun bulmasam da yine böyle anlatacaktım.

saygılar
Logged
EmreNyc
Newbie
*
Mesaj Sayısı: 1


Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #13 : Kasım 13, 2006, 07:30:50 ÖS »

Bu Konu Yazılımızda Çıktı..


Yapamadım..

Karıştı Ne Yazıkki...
Logged
ahmer
Jr. Member
**
Mesaj Sayısı: 64


Üyelik Bilgileri
« Yanıtla #14 : Kasım 13, 2006, 09:49:39 ÖS »

 Bize yıllarca benimsetilmiş olan "Tema, şiirde ana duygudur."  cümlesinin Dil ve Anlatım-10 kitabındaki tanımla çürütüldüğünü gördük. Bugün bu konuyu arkadaşlarla tartıştık.YAzın üzerine pek çok eleştiri ve kaynakta tema genel olarak konunun sınırlandırılmamış biçimi anlamıyla yani tam da Dil ve Anlatım kitabındaki tanımıyla kullanılıyor. Bizim belleğimize kazınmış olan "Tema, ana duygudur." ifadesini silmemizin zamanı geldi sanırım.
Logged

Bende sabr u sükûn yok sende vefadan zerre
İki yoktan ne çıkar fikr idelim bir kerre
Sayfa: [1] 2 3
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

MySQL ile Güçlendirildi PHP ile Güçlendirildi Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 Geçerli! CSS Geçerli!